La política de Fronteres de la Unió Europea

Europa, salvaguarda dels Drets Humans?

Dilluns 5 de maig a les 18.30h. al Mas Guinardó. Plça. Salvador Riera. Metro línia 4, Hospital de S. Pau-Guinardó.

Narratives alarmistes i enganyoses que criminalitzen la immigració equiparant-la a la delinqüència i al terrorisme i no veient-la com un fenomen humanitari fruit de les dificultats imposades per a la entrada als països de la Unió Europea.

Polítiques que segons càlculs de l’Observatori dels Drets Humans de Caminando Fronteres en 2023 provocaren la mort en les rutes migratòries entre la costa africana i Europa de 6.618 persones, i que s’incrementaren a 10.457 al 2024.

De tot això ens parlarà Ainhoa Ruiz, investigadora del Centre DELAS d’Estudis per la Pau. Bety Simón explicarà com voluntariats en ONGs intenten combatre els patiments que ocasionen les polítiques d’Europa en la població migrant.

 La implicació d’empreses d’armament i de seguretat en activitats de gestió de fronteres, així com d’empreses que desenvolupen tecnologies potencialment sensibles per als drets humans en l’àmbit fronterer (sistemes de control biomètric, IA, drons o altres sistemes autònoms de vigilància).

La fabricació de les armes i el seu finançament conforma un grup d’interès, un complex militar, industrial i financer, que veu com les institucions de la UE i dels seus Estats membre confien la seguretat del continent a les vies militars en un context en el qual acumulen centenars de milers de milions d’euros en beneficis. Quina part dels 800.000 milions proposats per al ‘Rearmament’ d’Europa es transformaran en dividends per als accionistes d’empreses d’armes i bancs que les financen?